lørdag 5. mai 2012

Amsterdam

En helge tur til Amsterdam er veldig populært, det fikk i alle fall vi erfare når vi skulle på tur juli 2010. Så et veldig godt tips her er bestill fly og hotell tidlig for å få gode priser. Som jeg har skrevet in i min profil så jobber jeg i et flyselskap og det vil si at jeg kan fly stand by på div  flyselskaper, altså hvis det blir ledige seter kan jeg få være med på flyet. Denne helgen så var jo alt kjempe fult men jeg var så heldig å få sitte i cockpiten sammen med pilotene, dette er jo selvfølgelig noe bare de som jobber i selskapet får lov til. Reisefølge mitt, Liam, Lars og Monica fikk seter i kabinen. Takk og lov at vi kom oss med flyet for ikke bare skulle vi på hygge tur til Amsterdam, vi skulle også på bryllupsfest! I og med at jeg reise rett fra jobb så kom vi ned på kvelden, da var det bare å komme seg inn på rommet, skifte og dra på fæst!

Han som giftet seg er en kollega av meg så det var jo mange folk fra jobben vår der, og det er vel ingen hemmelighet at folk i reiselivs bransjen er ganske så livlige. Så for de som ikke viste det så kan jeg herved bekrefte ryktet:) Festen var i alle fall i full gang da vi kom

Min kollega og venn, Torkel, giftet seg denne dagen med sin kjære Satish som er nederlands/indisk så det var selvfølgelig masse flotte danse innslag fra hans familie. Har selv vært i India og jeg tror seriøst at alle i India kan danse, og at alle rett og slett elsker å dans, det synes! Underholdningen var kjempe flott.
En stor hit hos alle gjestene, ja vi prøvde oss jo litt på dansegulvet vi også da. Jeg fant også ut at jeg kunne gjøre litt nytte for meg i baren der.

Virket som om drinkene jeg lagde fungerte godt etterhvert også. De ble jo bare bedre og bedre!

Det var jo selvfølgelig en del av festen det å hedre brudeparet litt, og det ble gjort med taler, latter, dans og sang. Og brudeparet måtte sitte i midten av ringen å være midtpunkte:)

En ting er sikkert og det var at dette var to familier som kom veldig godt overens. Og så var det jo veldig gøy da at Torkel hadde tradisjonelle norske klær, bunad, og Satish hadde indiske. De var et utrolig vakkert par der de satt, så glade og lykkelige:) Desverre så glemte jeg å ta mye bilder, hadde det så gøy at jeg glemte litt å ta frem kameraet. Det var en perfekt start på en veldig artig helg!

Dagen etter så var vi vel litt slitne alle sammen, men vi måtte jo ut å se Amsterdam når vi først var der. Begynte med frokost på en pub/restaurant, måtte ha en øl for å reparere litt:)

Etter frokosten var vi ikke helt sikre på hav vi ville, ingen av oss som er noe kunst eller museums interesserte så vi måtte finne på noe annet. Hva er det Amsterdam har? jo, kanaler, vi dro på båttur. Var nok egentlig ingen dum idé, for det var en perfekt måte å se byen på uten å måtte gå så alt for mye.

Jeg var skikkelig dårlig til å ta bilder på denne turen, pluss at jeg sovnet litt i båten ( se nederste bilde, takk Liam for at du tar slike nydelige nærbilder!). Men jeg må si at Amsterdam er en veldig vakker by og veldig livlig. Det er jo så gøy med alle diss husbåtene som ligger overalt, pluss masse flotte bygninger og ikke mins mennesker. Som jeg sa så var vi alle litt reduserte den lørdagen etter festlighetene kvelden før, så vi måtte en tur på hotellet vårt å ta en <<nap>> før vi dro ut for å spise middag. Vi bodde på Novotel, og det var så enkelt og greit å komme seg inn til sentrum derfra, gikk trikk nesten rett utenfor hotellet og inn.

Etter en liten <<nap>> var det bare å komme seg ut igjen, vi hadde hørt om en bra kinesisk restaurant  så vi ville prøve den, Sea Palace, en ganske stor restaurant som fløt på vannet i en av de mange kanalene i byen. Maten var helt utrolig, vi fikke så mye og god mat at vi trillet ut av restauranten nesten en time etter at de egentlig hadde stengt.

Etter middagen måtte vi gå oss en tur, vi var så mette at vi var bare nødt for å gå oss en tur, og hva er vel bedre da en Red Light District! Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tok ingen bilder der, kan vel ikke si at jeg ikke turte for det er jo litt av en turist attraksjon, folk står jo oppstilt for å se på alle damene. Se hvilke vinduer det er noen som danser i og hvilke vinder hvor det ikke står noen (det vil si at da har de fått "besøk"). Kan ikke si jeg har tittet på damer så mye før som jeg gjorde der, vet ikke om jeg er imponert, sjenert eller pinlig berørt. Var jo også mye ting der som rett og slett bare er tacky. Vi hadde vel egentlig tenkt å få med oss et "show" siden vi var i Amsterdam hvor alt sånt er vanlig, men vi fikk oss liksom ikke til å gå inn noen steder så vi dro på puben i stedet:)

Dagen etter skulle vi ikke hjem før på ettermiddagen så da var det en ting vi bare måtte få med oss. Heineken Brewery!

Det er vel ikke så mye å si om det stedet, de flest skjønner vel tegning der. Men det en must see ting når man er i Amsterdam, legg inn et lite besøk der. Det er jo en av verdens mest kjente øl.

Så det var et veldig kort innlegg om Amsterdam, neste gang jeg drar dit skal jeg ta flere bilder og gjøre mer ting. Vel, gjøre mer turist ting kanskje. Vi gjorde jo noe som var utrolig gøy og få lov til å være med på, nemlig bryllup, og det er jo ikke hverdags kost.