fredag 11. januar 2013

Spania, Casa Moñtana (Costa Blanca)

Den årlige turen til Spania ble nok en gang gjennomført i juli 2012. Nå kan jeg ikke huske om jeg har vært der 4 eller 5 ganger, men tviler på at dette ble siste gang. Så igjen var det samme sted til nesten samme tid med de samme folkene, vel nesten da, vi er 6 faste som reiser sammen og så er det litt forskjellige andre som er med oss. Også flere av de som har vært der flere ganger før. Denne gangen hadde vi besøk hele veien fra Australia, en som allerede hadde kommet og en som vi ventet dagen etter.
Da vi ankom flyplassen i Alicante så var det rett ut å hente leiebilen vår. Som mange andre pleier vi å leie bil hver gang vi er der, det er så greit å kjøre i Spania og med bil har man friheten til å gjøre hva man vil. Bussene der er ikke helt slik som bussene vi er vant med, ikke alltid i følge rutetabellen osv. Så med egen bil risikerer man ikke å måtte vente i lange tider på at bussen skal komme.

Det er mange forskjellige leiebil firmaer på Alicante flyplass, og jeg har vel vært innom flere av de. Betse rådet jeg kan gi her er å lese leie avtalen før du bestemmer deg for hvilket firma du skal leie bil igjennom. Mange så kalte lavpris firmaer og det kan se ut som bilen er kjempe billig, men her kommer det flere ting i tillegg. F.eks skal du levere bilen med full tank eller tom tank. Tenk etter hvor mye du skal bruke bilen før du bestemmer hva som passer deg. Vi pleier å kjøre litt rundt men veldig skjeldent bruker vi en hel tank, så for oss velger vi firmaer der vi kan levere med full tank, slik betaler vi bare for det vi bruker. Bruker for det meste Avis eller Hertz, da får jeg også Eurobonus poeng:)

Denne gangen gikk ferden rett fra flyplassen og til Altea for å møte de andre ved strandporomenaden for å spise lunsj, før vi skulle opp til huset med baggasjen vår. På strandpromenaden der er det masse cafeer og restauranter å velge mellom og det er alt fra rett og slett litt dårlig til veldig bra. Vi valgte en liten restaurant som var drevet av noen engelskmenn (mange restauranter, barer og cafeer some r drevet av utlendinger i hele Costa Blanca), som var helt okay for litt lunsj. Maten var god og servicen var bra den også, ikke noe spesielt fasjonablet så middagen ville jeg nok ikke tatt her.

Etter lunsj var det rett opp til huset og nyte resten av sola den dagen.

Alle de gangene vi har vært der så har vi nesten hatt faste matrutiner når det gjelder middag, enten er det ut å spise eller så er det aussie bbq eller tapas. Denne kvelden ble det aussie bbq, noe som gutta står for. Så mens gutta lager maten kan vi jentene bare slappe av og nyte noen glass vin. Klarer heller aldri å spise veldig tidlig så denne kvelden var vi alle klare for middag kl 23.00. Men vi er på ferie så det er da heller ikke noe stress, mañana, mañana:)

Kathrine og Heidi med litt Tinto de Verano.

Kathrine, Heidi og Alicia vener på at maten skal bli klar, og her er gutta i sving.......

Alen, Sonny og Liam...

Alen, Hanne, Sonny og Liam.

Alen og Sonny.

Det er mange timer som brukes rundt bassengkanten og det er jo ikke så rart, det er jo like flott og idyllisk uansett om det er dag eller kveld. Avslappende og koselig atmosfære kan man trygt si.

Siden det er litt forskjellige folk med oss hver gang så blir det jo til at vi gjøre mye av det samme, men skal prøve å skrive om ting jeg ikke har nevt tidliger (har jo et innlegg til på bloggen om denne destinasjonen). Men noe forskjellig fra hver gang klarer vi jo alltids å få til. Denne gangen kom vi oss på et av de største markeden som er i Cosa Blanca området, altså markedet som er i Altea, tror det er på tirsdager. Har jo vært på andre markeder i området og det er jo  mer eller mindre nesten det samme på alle. Men klart at man finner mer på markeder som er store, slik som denne.

Yngstemann som også er det nye tilskudde på turene våre, lille Sonia, her sammen med sin farmor/nanna, Jennifer, som har reist hele veien fra Australia for å være i Norge og Spania i nesten en måned. Blir jo veldig varmt i Spania midt på sommeren så det er godt å kunne gå til skyggen litt og få avkjølt seg. Etter vi alle var ferdig på markedet så møttes vi på Domino Cafe som ligger rett ved siden av markedsplassen. Det er en cafe/restaurant jeg vil anbefale til alle. Maten er knall bra, veldig godt utvalg og kjempe bra kvalitet og ikke minst prisene, det er utrolig billig der. Vi spiste blant annet hamburgere og betalte 6 euro for en kjempe posjon. Drikke er også veldig billig og bra. Kjempe god vin:)

Resten av dagen brukte vi på å slappe av ved bassenget i huset og ønske Jennifer velkommen til Spania på den aller beste måten. Champis i bassenget!

Og ikke nok med det, det ble tid for ekte Australske, ja hva skal man kalle det, delikatesser;) Etter hva jeg forstod så er dette en frukt/nøtt som vokser på trærne i Australia, og kun der. Det er ganske sterkt og man spiser deler av det med noe som ligner litt på melis aktige greier. Kanskje veldig bra at jeg ikke skriver dette på engelsk for jeg hadde vel fått så hatten passa for å beskrive dette på denne måten. Vet ikke helt om det burde fraktes ut av Australia heller, da andre land i verden kanskje kan synes disse fruktene/nøttene er heller tvilsomme. Men de vokser jo vilt rundt på trær der da:)

I og med at disse to fra Ausralia ikke hadde vært i Spania før måtte vi jo ta de med til vår faste restaurant i Altea, pluss at de måtte få se denne fantastiske pitoreske lille spanskebyen. Ja, snakker da om området rundt kirken med den blå kuppelen, Virgen del Consuelo og Plaza del Convento og alle disse flott små, trange, kunstneriske gatene.

Utrolig flott utsik fra utkikksposten like ved kirken. Siden denne delen av Altea ligger litt oppe i høyden kan man se ned på resten av byen, samt at man skimter Benidorm til høyre samt litt av Alfaz del Pi.

Jennifer og Alicia

I og med at jeg har skrevet litt om Altea før i bloggen min, i tidligere innlegg, så skriver jeg ikke så mye om stedet når. Kan vel egentlig bare nyte bildene for de sier jo sitt de også.

Hver gang vi er i Altea må vi innom vår stam restaurant og spise der. Har jo blitt så god venn med eieren så da må vi jo stikke innom å hilse på når vi er der. Veldig god mat er det der også, så dette er et sted jeg absolutt vil anbefale for alle. Prisen er helt ok også, og jeg kan tenke meg at veldig mange av restaurantene der er ca samme pris, noen kanskje litt billigere og noen kanskje litt dyrere.  I alle fall så kan jeg anbefale alle å gå på Lobrador. Ligger på en liten åpen plass med flere restauranter, rett ved porten inn til gatene. PS! alle vet om portene der så det er bare å si det til f.eks til en taxi sjåfør så kommer man seg dit lett.

Neste dag dro vi til stranda i Calpe som er bare ca 20 minutter kjøre tur fra huset. Har jo vært der et par ganger før og da har det vært veldig stille og rolig på stranda der, ikke så alt for mange mennesker og det fant vi ut kunne være ganske greit. Ingen av oss som er kjempe glad i å være midt i turist klynga, egentlig gaske teit å si når man er i Spania i juli og det fikk vi jo erfare også.

Som man kan se så var det jo stapp fult på stranda og ikke noe i nærheten av det vi har opplevd tidligere med få mennesker og veldig god plass. Det er nok stor forskjell på å reise dit i begynnelsen av juni i forhold til begynnelsen av juli. Men er jo fint å være på stranda og nyte sola uansett.

Den obligatoriske runden i Benidorm måtte vi også ta før vi dro hjem. Er ikke noe spesiell fan av Benidorm egentlig, det er alt for turist aktig for min del. Veldig, veldig populært blant engelskmenn. Men er jo greit å dra dit for å shoppe litt for det finnes noe bra shopping der. Mye fine smykker og div stash finner man masse av der, og sko, masse, masse sko butikker. Og så er det litt fint å kunne sette seg ned midt i handle gata og spise lunsj, is eller ta et glass vin.

Siste kveld før hjemreise måtte vi jo lage tapas hjemme i huset, slik som vi alltid gjør. Like vellykket hver gang. Det er jo så mange bra matbutikker i Spania, elske å handle på Carrefour, de har alt, en helt annen opplevelse enn å gå på matbutikkene hjemme.

Så det var det for denne gang. Casa Moñtana, håper at vi sees igjen;)