lørdag 13. juli 2013

Gdansk - Polen

Julegave til mamma og pappa. Familietur til Gdansk, en helg her skal bli bra. Reiste fra gardermoen kl 11.20 og landet ti minutter før rutetid kl 12.45, med SAS så klart:) billig var flybilletten også! vi har spurt i resepsjonen på hotellet om de viktigste stedene, bar og restaurant, nå er det bare å samle troppene og komme seg ut.

Mye av Øst Europa preges av gamle bygninger og eldre stil, og det er så fantastisk at det er blitt så godt tatt vare på. Gdansk er også et eksempel på dette, og det samme husker jeg fra både Warsawa og Poznan, samt Budapest og Baltikum. Kommer masse bilder som viser flere forskjellige flotte bygninger, men måtte bare begynne med disse to som var fra en ene inngangen på hotellet.

Så før jeg begynner å skrive om hva vi gjorde så må jeg bare legge inn noen bilder av hotellet vårt. Vi bodde på Radisson Blue som ligger midt i sentrum. Dette er et 4 stjerners hotell og prisene er jo deretter, men allikevel ikke så aller verst. Polen er jo generelt et veldig billig land. Eneste vi merket oss var at prisene i baren på hotellet var veldig stive i forhold til resten av byen, og hadde man ikke frokost inkludert i romprisen så kostet det et par hundre norske kroner for frokost. Det er det så absolutt ikke verdt, gå ut i byen og finn noe, det koster ikke halvparten en gang. Men før vi kommer ut av hotellet så må jeg bare vise noen bilder fra rommet, da kan man jo også se hva man kan forvente hvis man noen gang vil bo der.

Etter vi hadde sjekket inn så var det på tide og komme seg ut å spise litt lunsj. Pappa og Stine (min søster) hadde hørt om et sted som skulle være veldig bra for lunsj så vi fant ut at det skulle vi prøve. Restauranten/bryggeriet (for det er det også) ligger inne på Hotel Gdansk, som også er et velkjent hotell, heter Brovarnia Gdansk og de er kjente for meget godt øl og god mat, suppen er den som er mest anbefalt fikk vi vite.

Det var jo ikke noe tvil om at vi måtte prøve ølet, og det var faktisk veldig godt.

Kanskje ikke så rart at det smaker så godt når disse tankene er aktive den dag i dag.

Og så ble det selvfølgelig suppe på noen av oss også. Dette var en løksuppe og den var veldig god, men det er kanskje franskmenn som er best i klassen på denne. Men jeg hadde kjøpt den igjen hvis jeg noen gang skal tilbake til Gdansk.

Hotel Gdansk er bare 5-10 minutter gange unna Radisson, slik som det meste som er midt i byen er. Og som jeg har nevt tidliger er det så mange flott bygninger der, man kan virkelig se at det er en gammel by. Sjarmerende, gammel by.

Etter lunsj var det bare å gå rundt i byen og titte litt. I og med at vi var der i begynnelsen av februar så var det veldig stille der og ikke mange turister. Noen som jeg synes er helt greit. Men det er jo også litt kaldt, så det er begrenset hvor lenge man orker å gå ute, så etter å ha gått igjennom hoveddelen av gamle byen måtte vi inn og varme oss litt på Gluvine. Fant en bitte liten cafe/pub hvor de hadde dette. Perfekt for en kald februar ettermiddag.

Sener på kvelden gikk vi ut for å finne et sted å spise middag. Vi hadde ikke tenkt på noe spesielt for denne kvelden så vi gikk bare langs "brygga" for å finne et sted. Det er her i følge de fleste at de beste stedene skal være. Vi får se da, de store middagsplanene var lagt til lørdag kveld så vi var ikke så vanskelige denne kvelden. Uansett så er det veldig fint å gå langs elvekanten på kvelden.

Vi fant en restaurant vi, og den var veldig staselig innvendig og skulle nok gå for å være veldig bra, Barylka Cafe heter stedet og jeg vet ikke om jeg drar dit igjen. Maten var helt grei, kanskje litt for dyr til å være i Gdansk og servicen var elendig! Hadde det vært topp service der så hadde nok prisen ikke vært så dum heller, men det ble ikke helt det store den kvelden. Bare det å få mat før jeg får noe som helst å drikke liker jeg ikke. Var ikke mulig å komme i kontakt med personalet der heller. Det kan jo hende at det var fordi det var så stille i byen på denne tiden, men da må man jo i vareta de få kundene man har tenker jeg.

Dagen etter var det litt shopping som stod på programmet, men først måtte vi ha litt frokost. Siden vi ikke hadde dette inkludert i romprisen bestemte vi oss for å gå ut en tur å se hva vi kunne finne. Det var en del steder som var stengt siden det ikke var noe særlig turist sesong, men vi fant da et sted som viste seg å være veldig bra, og under halvparten av prisen fra hotellet.

Balzac er en franskinspirert cafe, med meget godt mat til meget overkommelige priser. Ikke noe vits i å spise hotell frokosten når man kan få billigere og bedre andre steder. Og så er det jo litt koselig å se noe annet en bare hotellet. Etter frokost var det ut på shopping. Som jeg nevnte så var det ikke noe særlig til turist sesong når vi var der så det var ikke så mye som skjedde i Gamlebyen, det er heller ikke der jeg ville ha anbefalt folk å shoppe. Ta en taxi, buss eller trikk til Galeria Baltycka!

Her finner man det meste man trenger, for senteret har over 200 butikker og er det største shopping sentert i byen og området. Vi var i butikker som River Island, Aldo, Gabor, Vagabond, Bershka, H&M, Forever 18, Mango, Lee, Levi's, Sepohora,  New Yorker, Pull & Bear, The Body Shop, Timberland, Zara og mange fler. Det ble litt shopping den dagen og med de prisene som er der så er det verdt det. Det er super billig!

Som man kanskje skjønner så gikk jo hele dagen med på dette shopping senteret så da vi var ferdig der var det bare å komme seg tilbake til hotellet for å skifte og gå ut til middag.

Man må jo samle troppen i hotell baren og ta et glass der før man går ut!

Denne kvelden skulle vi gå på en restaurant som Stine hadde vært på før, og den skulle være veldig bra!

Denne ligger også ved "elvebredden" men litt nærmere kaia, nesten rett ved siden av Hilton hotell. Det er ikke så vanskelig å finne stedet for bygningen skiller seg litt ut så den er lett å se og rett ved siden av ligger det en veldig bra fiskerestaurant. Men Fellini viste seg å være super bra fra minuttet vi gikk inn døren der. Her ble vi møtt med ekstremt god service. Restauranten er ikke så stor men jeg tror nesten de har en kelner til hvert bord der.

Da vi satte oss ned klarte vi ikke helt å bestemme oss for hva vi ville ha å drikke, og da var ikke kelneren treg til å komme med forslag, det liker jeg. Han traff jo hodet på spikeren med en gang og lurte på om ikke damene ville ha prosecco og mennene en litt god øl. Var jo akkurat det vi ville ha!

Etter at servitørene hadde vist frem menyen, som for for øvrig kom slik som bildet viste, men deres spesialiteter ble presentert på en stor (og da mener jeg stor) tavle, fikk vi omsider bestemt oss. Trodde vi. Vi ble ikke helt enige med oss selv og forklarte at det var ikke alle som klarte å spise både forret og hovedrett, og da hadde så klart servitørene og kokken en løsning på det. Det var bare å bestille 3 forretter så kunne de dele det opp til 6. Det er ikke mange restauranter som gjør.  Og i mellomtiden kom det en liten sak fra kokken.

Det var heldigvis bare en liten rett, for vi begynte å bli redde for at det skulle bli vanskelig å spise opp all maten. Men det var jo så godt at å spise opp kom ikke til å bli noe problem med det første. Og servitørene fortsatte å varte oss opp, de var så utrolig flinke i yrket sitt og visste hva de hold på med. Så kom forretten, da hadde vi bestilt noe thai greier og var spente på hva dette var.

Slik som vi fikk det servert så var det veldig bra vi fikk lov å dele 3 forretter opp i 6 for det var ikke lite mat selv om det da var delt opp. Og det var så super godt! Man kan kanskje lure på hvorfor de har noe thai greier på en italiensk restaurant (har kanskje ikke nevnt at Fellini er en italiensk restaurant før nå?) Men det hadde ikke noe å si, denne kokken kunne lage mat!

Etter forretten var det nok en gang duket for en liten overraskelse fra kjøkkenet, denne gang i form av hjemme laget sorbet.

Behøver vel ikke å kommenter det en gang:)

Hovedrett! Flere hadde bestilt biff, men jeg måtte prøve tunfisken. Suksess alt sammen, ikke noe mer enn det jeg kan si, helt perfetkt var alt sammen. Og så var det så mye mat, store fine posjoner, her var det ingen som gikk sultne fra bordet.

Nok en gang, helt fantastisk og servitørene passet på at alt var helt perfekt. Det hadde vært en helt super matopplevelse og vi kunne ikke ha bedt om noe mer. Men da vi hadde spist og drukket opp alt så kom det en siste hilsen fra servitørene og kjøkkenet. En liten after meal shot for å fordøye maten litt.

Vi kunne ikke takke nok, vi sa til hovedservitøren vår at han måtte si til kokken at han gjorde en helt formidabel jobb og at alle som jobbet der var skikkelig flinke. De hadde gjort restaurant besøket til en helt unik opplevelse og jeg kan ikke vente til neste gang jeg skal dit. Da regningen kom, trodde jeg jeg skulle dø! Det var så utrolig billig for en slik oppvartning at det er nesten ikke til å tro. Men tips, og da veldig bra tips, betalte vi ca 1600 kr eller noe for 6 personer, det er ikke til å tro! Tips er jo noe man gir for god mat og service og standard i verden (uten om USA) er ca 10 prosent, vi doblet det med glede. Tror vi alle inkludert de som jobber der var fornøyde denne kvelden.

Vi var så mette at vi måtte stoppe på en pub og sette oss ned litt og ta noe å drikke for å la maten synke litt. Var jo så klart bare derfor vi dro på en pub;)

Nå var det dags for litt lokal øl og noen drinker.

Så var det god natt og hjem til Norge igjen dagen etter.