søndag 4. august 2013

Berlin

Liten svipptur til Berlin passer seg fint sånn på sommeren. Flyr med SAS 9.35 fra OSL til TXL, rett ut på bussen til Alexanderplatz, buss lett å finne samt billig, 2,40 euro en vei.

Gikk av helt feil i forhold til hotellet så etter å ha gått litt rundt ved Alexandersplaz måtte vi ha en liten pitstop og lese kartet en gang til;)

Han som jobbet der visste ikke hvor hotellet var så her måtte vi finne ut av det selv. Det gjorde vi også og da var det bare å begynne å gå.

Nå er kl 15.00 og vi har ikke kommer til hotellet ennå, men vi vet vi er på riktig vei så vi må stoppe å spise litt. Skal jo på turbuss etterpå så vi må gjøre unna lunsjen først.

Hotellet viste seg å være ganske nærme der vi spiste så vi fant det med en gang, Derag Livinghotel Henriette het det og ligger i Neue Rossstrasse ( skal være sånne tyske s'er ). Hotellet ser ut til å være et 4 stjerners hotel og det kan jo tenkes at det er. Fikk fint rom men 4 stjerner vet jeg ikke.

Helt greit rom, men det var ikke ac der og det blir veldig varmt etter hvert. Er vel bare å komme seg ut å se litt av byen, er jo et par ting vi må få med oss. Beste måte å se alt på er vel å hoppe på en sightseeing buss.

Kostet ikke så mye heller, 15 euro for en voksen, men vi fikk student pris, 12 euro;) ser så unge ut så det er nok det;)

Genial måte å se byen på samtidig som man blir litt bedre kjent med stedet og det gjør det lettere å gå rundt senere.

Den store spiren som man kan se fra alle mulige punkter og vinkler i Berlin, ligger rett ved Alexanderplatz.

Bussen kjørte først forbi baksiden av Brandenburger Tor så da fikk vi bilder den veien også, så gikk vi foran å tok bilder der.

Her er det jo fult av turister så vi orket ikke være her så alt for lenge. Men vi så en veldig artig sykkel som man burde prøve hvis man er 4-5 stk på tur sammen. Her kan man sykle samtidig som man tar seg en øl rundt bordet.

Mye flotte, gamle bygninger i Berlin, og selv om man ble fortalt hva alt var så var det nesten håpløst å huske hva som var hva. Men vi så et veldig fint sted som vi hadde lyst til å sette oss på, så vi hoppet av bussen ved jernbanestasjonen og vandrer ned til kanalen.

Her var det så koselig og avslappet at vi ble sittende en stund og da hadde de siste sightseeing bussene gått fra oss. Ja  ja vi slappet av og koster oss vi. Kan jo bare gå å se de andre stedene vi vil se.

Man kan ikke ha vært i Berlin uten å se rester av muren, så vi slang oss i en taxi, ettersom vi mistet siste sightseeing buss, og fikk han til å kjøre oss dit. I store deler av Berlin er det lagt små striper med brostein for å vise hvor den tidligere muren har gått.

Her står Sissel med ene benet i Øst og det andre i Vest, i bakgrunnen ser man restene av original muren som delte byen i 2. Har fått noen flotte bilder av muren også, legg spesielt merke til hva som er tagget på den.

Herifra er det veldig kort vei å gå til Checkpoint Charlie, tar bare et par minutter, så det måtte vi jo også se. Vi synes det er litt spesielt at det var Amerikanere som hadde til oppgave å registrere alle "utlendinger" som kom til byen, og at tyskerne ikke gjorde dette selv. Men det er vel en del av en mer komplisert historie så det går jeg ikke inn på her. En guidet tur vil fortelle deg alt du trenger å vite.

Det er ikke alt av turistting jeg er så interessert i å se, det er ofte mye annet jeg liker bedre, som f.eks lokal mat og drikke. Da passer det bra med middag på tysk restaurant!

Kan ikke si noe annet enn at denne maten var skikkelig tysk, Bratwurst og svine knokkel!

Dagen etter hadde vi litt tid til å titte rundt litt til før vi måtte dra på flyplassen, og ettersom vi hadde fått orientert oss ganske greit dagen før bestemte vi oss for å gå rundt. Dette gav meg også en siste sjanse til å ta litt bilder før vi forlot Tysklands hovedstad.

Ble ikke noe tid til shopping denne gangen, men vi var så klart innom Friedrichstrasse som er en av handlegatene i Berlin. Var faktisk innom Nespresso og tok en kopp kaffe og kjøpte kapsler til kaffe maskinen min. Men vi måtte ha litt frokost så vi gikk rett i turistfella ved Brandenburger Tor og spiste elendig sandwich og drakk veldig god tysk øl, saft, blanding, Berliner Weisse.

Etter elendig frokost så gikk vi oss en tur, og satte kursen mot jernbanestasjonen der vi skulle ta bussen til flyplassen. Måtte jo innom den kanal baren før vi dro og sitte litt i de gode solstolene.

Må si at denne turen virkelig gav mersmak til å se flere tyske byer i fremtiden.