tirsdag 12. februar 2013

Thailand - Koh Samui og Bangkok

Thailand er veldig populært blant skandinaver og jeg skjønner jo hvorfor det er det. Varmt, billig, pulserende, eksotisk (ja, ikke alle steder kanskje) og ikke minst et lite stykke unna hverdagen i Norge. Jeg har jo vært i Thailand flere ganger, flest ganger i Bangkok, ja for å shoppe, men også på Phi Phi og Phuket. Denne gangen tok jeg og en venninne, Anne Turi, turen til Koh Samui, eller Samui som man også kan si. Vi reiste i oktober og dette er en av månedene hvor det er regntid i Thailand så vi hadde gjort en del research på forhånd om hvor vi kunne kanskje forvent minst regn. Og sånn ente vi opp på Samui.

Men jeg må bare fortelle litt om reisen dit først, for vi endte jo opp med å ta en liten omvei for å si det sånn, vi kom et døgn senere en det vi hadde planlagt (til Bangkok), men det var ikke noe problem for vår del. Det er jo mange forskjellige måter å fly til Thailand på, de fleste ruteflyene går til Bangkok og så har man flere charter fly som flyr til blant annet Phuket og Krabi. Vi skulle på rutefly fra Oslo til Frankfurt til Bangkok, med SAS og Lufthansa (andre selskaper som fly dit er KLM, Iberia, Finnair, Swiss, SAS, Turkish Airlines, Aeroflot, Qatar, Austrian Airlines, Emirates og sikkert ennå fler men kommer ikke på fler i farta, man må jo som regel via andre flyplasser i Europa eller Østen untatt hvis man fly med Thai Airways). Thai flyr jo direkte fra Gardermoen, men denne gangen måtte vi nesten via Frankfurt. Da vi kom oss til Frankfurt litt sent på kvelden viste det seg at vi ikke kom med flyet til Bangkok, det var fult og vi reiser stand by, altså det man kaller på godt engelsk space available. Her var det bare å finne hotell og alternativ reiserute, flyet neste kveld er like fult som i dag og vi vil gjerne komme oss svgårde så fort som mulig. Resultatet ble overnatting på Sheraton på Frankfurt flyplass, og reise dagen etter til Vien.

(ikke dette flyet som flyr til Bangkok men måtte ta bilde av det, stod på gaten ved siden av og denne A380 skulle til Singapore).

Her sitter jeg og finner vår nye reiserute og ser om vi kan komme oss til Thailand dagen etter. Det skulle være greit å fly Frankfurt-Wien, og etter det må vi bare krysse fingrene på at vi kommer oss videre.

Det ordner seg for snille jenter, og vi kom med flyet og kom da tidsnok til Bangkok slik at vi ikke mistet flybillettene vi hadde kjøpt (separate bookinger), til Koh Samui med Bangkok Airways. Vi var overlykkelige, bortsett fra at baggasjen til Anne Turi ikke kom med flyet, men vi hadde noen timer i Bangkok før vi skulle fly videre, her er det bare å sette seg på toget og komme seg på kjøpe senter. Ble ikke så mye shopping og vi drodro tilbake til flyplassen for å starte vår ferie på Samui:)

Koh Samui er en øy i Siambukten i sør Thailand og øya her ca 55.000 innbyggere og er areal messig den tredje største øya i landet. Den største byen er Chaweng og ligger på østsiden og det er her man finner de fleste turistene (mange er også på Lamai litt mer sør for Chaweng). Den sørlige og vestlige delen av Samui er det betraktelig mindre turister og mennesker generelt så her kan man finne mange lange og nesten uberørte hvite, flotte sandstrender. Egentlig så er ikke jeg glad i de aller største turist magnetene men jeg ender da opp der både titt og ofte. Denne gangen var intet unntak. Jeg og Anne Turi bodde nemlig nesten helt sør på Chaweng beach på Seascape Beach Resort, og dette våknet vi opp til dagen etter vår ankomst.

Dette kan man jo ikke klage på å i alle fall ikke i oktober. Vi var veldig fornøyd med dette hotellet, beliggenheten var helt perfekt, rett på stranda, gratis wifi på rommet, frokost inkludert og ikke minst veldig god pris. De som jobbet der var også kjempe koselige og man følte seg virkelig velkommen der. Her, som de fleste steder i Thailand er der jo tusenvis av hoteller å velge i mellom og man finner alt fra kjempe billige hosteller til dyre flott hoteller. Når du skal bestille hotell tenk litt på hva du vil ha rundt deg, og les litt om forskjellige steder og se om det passer deg/dere og hva du/dere vil oppleve på ferien. Hva vil du ha umiddelbar nærhet til og hva kan du gå til evt ta taxi. For oss var det viktig å være så nærme stranda som over hode mulig, og vi ville ikke at det skulle være alt for dyrt, og det måtte være litt sentralt i forhold til restauranter, barer og butikker. Sånn endte vi opp her.......

Kan jo ikke si at vi hadde et luksuriøst rom, men det hadde vi egentlig ikke ventet heller. Det var rent der, og vi fikk nye hånkler hver dag, til og med egne strand hånkler så vi var fornøyde. Badet var ikke akkurat fint med det var ganske stort så vi hadde ingen problemer med utseendet så lenge alt var rent. Vi hadde bestilt noe de kalte for bungalow i stedet for hotellrom (man kunne velge mellom de to typene), og vi valgte den billigste bungalowen, hadde vi ville bodd litt finere hadde man muligheten til det også for en liten slant ekstra. Men det å ha en egen "balkong" var super viktig for oss. Det er jo så hyggelig å sitte på balkongen på kvelden og ta seg et glass.

Den første kvelden og dagen kom og gikk, og vi måtte ut på shopping! Kofferten til Anne Turi kom ikke til Thailand da det hadde vært en stor "break down" i baggasje anlegget i Frankfurt og flere 100 baggasjer hadde blitt stående igjen. Jeg var så heldig å fikk min så da var det bare å legge ut på shopping slik at Anne Turi kunne kjøpe seg det hun trengte. Måtte jo ha alt fra div klær til tannbørste og solkremer. Det som rasket viste seg å være et problem var å få kvitteringer til det som ble kjøpt. Det må man jo ha for å gi videre til reise forsikringen slik at man får tilbake disse pengene man må bruke på alle slike nødvendige ting. De som jobbet i butikkene var veldig behjelpelige, men de ligger jo laaaaangt bak når det gjelder kvitteringer fra kassaapparatene slik vi er vant til. Det skulle vise seg at enkelte ting ikke var så lett å få tak i heller, si meg, bruker ingen undertøy på denne øya?

Fant jo så klart noe av det vi trengte og så fant vi utrolig mye ting vi ikke trengte. Må jo si det finnes mye gøyale ting å kjøpe i Thailand, mye skvip riktig nok men noen fine ting er det også. Har funnet ut at på 7 eleven evt noe lignende Mart ting der finner man mye. Sånn som dette.....

Var vel helt andre grunner til at vi var på 7 elleven da, der selger de jo alt som vi ellers må på polet for å få tak i;) Flott å gå dit å bare dra med seg en flaske rødvin eller cava.

Vi planla å gjøre en hel del mens vi var på Samui, og prøvde så godt vi kunne å sette opp et lite program om hva vi skulle gjøre når. Vi var jo der i oktober, og det er lav sesongen i Thailand, så det er ikke så mye mennesker der som det er i høysesongen, som er fra desember til ca slutten av april. Men det er jo fortsatt masse ting man kan finner på. Vi skulle i ale fall reise til Ko Pha Nang og så måtte vi se thai boksing eller Muay Thai som det heter. Men først måtte vi slappe av litt i området der vi bodde, vi var jo på ferie og hadde 10 dager til disposisjon så her var det rom for å gjøre både det ene og det andre. Ring til flyplassen etter baggasjen til Anne Turi ble også en daglig greie de første dagene;)

Vi trivdes jo veldig godt på hotellet vi bodde på, det var stille og rolig samtidig som det var litt mennesker der så helt dødt var det ikke. En annen ting som var veldig fint med Seascape Beach Resort var at de hadde egne solsenger så det var ikke noe man måtte betale for, det er jo ganske vanlig mange andre steder. Vi synes jo også at stranda på hotellet der var kjempe fin og det hadde vi jo blitt fortalt at det er litt sør på Chaweng at strendene er finest. Lengre nord på Chaweng og opp mot Choeng Mon Beach er det mye steiner o.l i vannet mens lengre sør over er det fin gul sand. Synes det stemte ganske bra for vi tok oss en gå tur fra Chaweng Beach i sør og helt opp til nord. Stranda på hotellet vårt var absolutt best;)

Kanskje ikke så rart at vi trivdes her, det var jo ganske fint. Restauranten på hotellet var også helt grei, det er jo så sinnsykt mye god mat i Thailand og dette var ikke noe unntak. Vi spiste mye lunsj på hotellet for å si det sånn, og det ble frokost der et par dager også. Frokost var inkludert i rommet, men utvalget der var ikke av det aller beste og jeg mener å huske at frokosten sluttet kl 9.30, det var ofte før vi kom oss ut av rommet. Men nå koster ikke mat så mye i Thailand så det er helt greit å gå ut å spise 3 ganger om dagen, hver dag. Det er ikke mat man bruker aller mest penger på for å si det sånn. He he, ja det blir jo litt vin og Singah beer som koster, ikke mye, men litt mer enn maten.

Vi måtte jo ut å titte litt på utelivet også, selv om vi var litt late på ferien måtte vi jo se hva Samui hadde å by på, og rett ved der vi bodde fant vi en flott liten bar som vi var innom flere ganger på turen. I Norge kaller man det fortaus cafeer, mens på Samui er det fortaus barer. Den på Samui falt vi skikkelig for da, kanskje ikke så rart når man ser dette.......

Helt fantastisk, en liquer van........... Her fikk man også øyas beste frozen strawberry daiquiri (samt mange andre drinker) og den kostet 50 bath, altså ca 10 nok. Ikke noe å klage på det;) Så i og med at den lå rett ved siden av hotellet ble dette et naturlig stoppested når vi skulle ut å gå, spise, shoppe eller på bar tur. Love the pink van.

Men, som jeg nevnte tidligere så hadde vi jo masse planer om hva vi skulle gjøre mens vi var på ferie. Og en ting vi fikk for oss var at vi måtte på "is baren" eller the Ice Bar som det het der. Ja, du kan lure på hvorfor, vi er på ferie i et varmt strøk i oktober hvor det begynner å bli kaldt i Norge og vi vil på is bar. Med godt mot og godt humør sveivet vi innom 7 elleven og kjøpte med oss en Bacardi Breezer hver (jeg drikker egentlig ikke sånn), og fant oss en flott taxi som kunne ta oss til Ice Bar!

Veldig festlige taxier de har, en liten kassebil hvor de har gjort om lasteplanet til seter som passasjerene kan sitte på og så er det et lite provisorisk tak over. Det får deg dit du skal og det er ikke så mye trafikk på Chaweng så man føler ikke at dette er noe ille i det hele tatt. Nesten verre med tuk tuk i Bangkok.

Så vi ankom Ice bar og det var bare å betale 500 bath, litt over 90 kroner, for å komme inn og da fikk man to drinker inkludert i inngansbilletten.

Ikke noe fare å komme dit i shorts og slipperser, de låner deg "frakk" og lue så man ikke fryser inne i is baren. Men, det kan kanskje være greit å ha på seg noe tøysko som dekker tærne, det hadde ikke vi og det blir litt kalt etter noen minutter, det er tross alt minus grader der inne så ikke glem hvordan det føles.

Jeg har lest flere sted om denne baren og det sies at dette er en av de topp ti tingene å gjøre på Samui, er det det? Ja alt kan diskuteres. Vi hadde det i alle fall kjempe gøy, og noe av tiden vi var der var vi de eneste som var der inne, men man får ikke mer gøy enn det man lager selv! Har lest litt på Tripadvisor om hva folk sier om dette stedet og det er mye rare kommentarer synes jeg. For det første, det er en is bar, ja det er klart det blir kalt i lengden, og ja det er litt som å gå inn i en fryser, blir dårlig med is ellers. Over priset? Ja for Thailand å være men seriøst, ca 90 kroner for inngang og to drinker! Kan ikke si at det er dyrt, kommer jo ikke inn på utesteder i Oslo for den prisen, og man får i alle fall ikke noe alkoholholdige drinker inkludert i billetten. Men det jeg synes var så gøy med stedet var at drinkene ble servert i glass laget av is. Det er nesten så jeg hadde betalt 90 kr bare for glasset.

Det var jo flott laget da, alt fra taxi tuk tuker til buddah laget av is, ble litt imponert jeg! Sofaen med tiger skinnet var favoritten;) Men etter de to drinkene var vi litt kalde på føttene så da var det på tide å komme seg ut av fryseboksen.

For å varme oss opp litt dro vi til det vi kalte for bar gata, jeg vil tro alle har den betegnelsen for det og det er ikke vanskelig å finne for det er mer eller mindre her alt utelivet på Chaweng skjer. Men det er unntak altså man finner andre steder som også er bra som ikke ligger i denne overfylte klynga av barer, puber, spisesteder osv osv. Men vi måtte jo dit å se, dessuten så var det jo lavsesong som jeg nevnte tidliger, så det var ikke overfylt med mennesker noen steder. Barene, pubene og utestedene er som alle andre steder i Thailand, i mine øyne er alt litt tacky, beklager det, men jeg er ikke noe fan av små lugubre steder, og de er det propp fult av. Mener ikke å dømme noen som helst men dette fungerer ikke helt etter min smak. Men. det går jo an å gå ut å ha det gøy for det:)

Måtte jo være en Irsk bar det første vi gikk inn på, irene er jo over alt;)

Det værste av alt var at når jeg stod i baren for å bestille noe å drikke så begynte jeg å prate med en ire og han lurte litt på hvor jeg var fra, og jeg sa Norge, så kom kommentaren som jeg har hørt et par ganger før, men du har litt rar aksent, du høres litt irsk ut noen ganger! (Ja, han sa det jo på engelsk så klart), fortalte jo da at jeg var gift med en ire, og da sa han å er det du som er gift med Liam? ha ha ha ha..... verden er så j..... liten, viste seg at dette var en skole kammerat av Liam, så det var jo litt gøy. Men nesten ikke uventet å møte noen du kjenner når du er i Thailand, tredje gangen det har skjedd meg, uten at det har vært planlagt på forhånd.

Jeg har jo også tidligere nevt litt om at maten i Thailand er så god, og det må jeg bare snakke litt om igjen. Thai mat er bare noe av det beste som finnes. Det er ganske vanlig å ha store menyer i Thailand, altså ikke det at porsjonene er så store men det er veldig mange forskjellige retter å velge mellom, side opp og side ned i menyene, vanskelig å bestemme seg. Vi var på flere forskjellige restauranter og barer og alle hadde masse, masse thai mat samt annen europeisk/amerikansk mat. Like så greit å bestille seg en drink mens man titter i menyen.

Tro det eller ei, men dette bildet er fra en engelsk pub rett ved siden av hotellet vårt. De hadde fantastisk god thai mat (kokken var jo thai så ikke så rart), men vi måtte jo prøve bangers and mash der en dag å, og de er jammen men skikelig flinke på europeisk mat også. Et annet kjempe pluss med dette stedet var at maten kom relativt fort.  Ja, var der et par ganger for maten var så utrolig god. husker ikke hva det het, men det ligger i "hovedgata" rett ved siden av Seascape Beach Resort.

Har man ikke vært i Thailand før og ikke vet hav slags mat de har så er det faktisk veldig mange steder som har mye bilder i menyene sine. Det hjelper litt når man da kan lese hva som er i retten og så ser man bildet. Eneste som er litt dumt her er at bildet ser alltid verre ut enn hva maten gjør og smaker. Så ikke la deg lure av et dårlig bilde, mat kan være veldig god allikevel.

Snakker om spising så må jeg fortelle om verdens beste Crepe. Pannekaker med banan og sjokolade, eller bare sjokolade eller bare banan eller kanskje bare litt sukker. I alle fall så er det noe man må prøve hvis man kommer over det. Og det må for all del ikke kjøpes på en restaurant eller noe sånt, nei den må kjøpes fra en av de mange gate vognene man ser med mat. Det er absolutt ikke farlig eller uhygenisk og man kan trygt kjøpe crepe fra disse vognene. Vi betalte 50 bath pr stk, altså ca 10 kroner, og de er super gode, lages mens man ser på så klart slik at det er helt ferskt.

Ettersom Anne Turi ikke fikk baggasjen sin på fire dager brukte vi mye tid på å gå rundt å finne/kjøpe nødvendige ting hun trengte. Er faktisk ikke så lett å komme på alt man trenger men en gang, så vi kjøpte litt etter hvert som vi kom på hva som trengtes. Var jo også veldig greit å kunne gå litt rundt å se hva området hadde å by på.

Ene kvelden vi var ute skulle vi også møte to av mine kollegare fra Norge, siden det ikke var høysesong på Samui var det ikke så alt for mye folk ute på barene og det var lett å finne steder å sitte eller som vi gjorde spille biljard. Jeg er jo kjempe fan av å være på pub å spille biljard så dette passet jo meg veldig bra. Gift med en ire så biljard spill på puben er obligatorisk:)

Så klart vi spilte guttene mot jentene og da kan man jo bare gjette hvem som vant til slutt, ja, jentene. Jeg og Anne Turi slo Freddy og Thomas etter noen runder og var veldig fornøyde med oss selv kan du tro. Feiret med flere drinker, og et lite besøk ved biljardbordet av denne lille nusselige karen:)

Huff, egentlig er det forferdelig hvordan disse dyrene blir "holdt fanget" av mennesker for å brukes til å lokke turister til å ta bildet av de og så gi penger til de som "eier" dyrene. Hater egentlig dette, og tar stor avstand til det, men denne lille karen satt i armene mine før jeg helt visste ordet av det. Stakkars liten. Ingen dyr burde leve som dette, men heldigvis så ser ikke dyrene syke ut så jeg håper de blir behandlet godt av sine "herrer". Men slike ting må man bare regne med å se i Thailand for det er så mange som har ulovlige dyr som de vil tjene penger på, man må desverre bare ikke la det gå innpå seg.

Snakker om dyr så kan jeg jo også nevne at det er sykt mange løs hunder på denne øya. Mange av de har eiere, eller i alle fall steder de hører til. Noen av hundene har til og med halsbånd noe som herreløse hunder ikke har. Det som overrasket meg aller mest var at nesten ingen av "løs hundene" her var skabbete, de hadde relativt fin pels og de fleste lokale klappet de eller gav de mat. Det var jo et par slike hunder på hotellet vårt, og vi fikk jo kjempe god kontakt med den ene. Den fulgte etter oss hver dag, lå under solsengen vår og fulgte oss til og fra rommet vårt. Vi lot den jo gjøre som den ville, ville den være med oss til verandaen på rommet så fikk den lov til det. Den var bare så utrolig søt og snill så hver dag fikk den en skål vann (som den ikke var så interessert i) og en servelat bit.

Det øverste bilde er av hunden som fulgte oss, og det nederste er av den andre hunden på hotellet. Den var nok litt syk, og det var en av de som jobbet på hotellet som tok seg av den.

Servelat mating av "Moffa", fant ikke noe navn vi kunne kalle hunden så det ble Moffa:) Vår lille Thailand hund. Når vi spiste middag på restauranten på hotellet så ble hun med oss på det også. Var så snill, var ikke noe tigging om mat eller noe, virket som hun bare var fornøyd med å være sammen med mennesker.

Her (på bildene over) har de gjort i stand strand området for middags gjestene. Ganske enkelt med plast stoler og plast bord, men allikevel veldig koselig å kunne sitte på stranda og se solnedgang og spise middag.

Og de teite turistene som vi er så måtte vi bare kjøpe en lucky ballon. De blir solgt av alle thaier som selger ting eller har restauranter på stranda så de er veldig lett å få tak i og man ser veldig mange av de om kveldene, så dette er populært. Kan jo ikke gå glipp av slike gøyale ting;) Hell og lykke til oss!

Oppholdet på Samui var kommet til veis ende og det var på tide å pakke koffertene, ja nå hadde Anne Turi koffert hun skulle pakke også, litt full kan man si. Hun reiste jo fra Norge med 20 kg og nå hadde hun shoppet inn masse ting hun trengte mens kofferten var borte, og i tillegg til dette satte vi kursen mot shopping mekka Bangkok!

By the way, Samui airport er helt flott, den er så liten og søt og alt er ute. Det er så klart tak over bygget, altså terminal området, men det er ingen vegger slik at man er jo ute. Samt at det er veldig komfertabelt å sitte i store lenestoler og sofaer og man får litt snacks og litt drikke gratis.

Hei og velkommen til kaos. Vi er ankommet Bangkok, sent på kvelden og her er alt som det pleier å være, kaos, støy, masse mennesker og eksos. Nå er det rett på hotellet, Rembrandt, og slappe av og få en god nattsovn slik at vi er klare for shopping i morgen. Og nei, vi tok ikke en tuk tuk fra flyplassen;)

Dagene etter var det bare å komme seg opp i rimelig tid og få seg en god frokost. Frokosten på Rembrandt er veldig god, greit utvalg men jeg skulle gjerne ha hatt litt mer pålegg og velge mellom, men det var bra frokost der så aldeles ikke noe minus med hotellet. Vi måtte også innom en skredder for Anne Turi skulle ha noen skjorter til broren sin og det var greit å få fikset med en gang. Er så greit i Thailand, du bare tar med deg en skjorte eller hva det skulle være så kan de sy etter den. Er det du selv som skal ha klærne så tar de så klart målene dine og syr etter det. Det er veldig mange skreddere over hele Thailand og mange er veldig flinke, men man må alltid være litt obs på hvem man går til og man må alltid diskutere prisen på forhånd. Jeg har vært veldig fornøyd med resultatene hos de jeg har vært hos og denne gangen var ikke noe unntak. Vi var hos skredderen som lå inne på Rembrandt før men har nå flytett ut i samme gate som hotellet ligger. Han vil jeg absolutt anbefale til andre. En annen viktig hendelse denne dagen var tannlege. Vi hadde begge bestilt time hos Bangkok Smile Dental før vi reiste over fra Norge og nå skulle vi friske opp tennene våre litt og se om vi ikke kunne få litt laserbehandling på de. Tannlegen ligger i Sukhumvit Soi 21, det er altså gå avstand fra hotellet og det tok ikke mer nn ca 10 minutter. Meget populær tannlege og i resepsjonen så alt veldig ny moderne ut. På tannlege rommet var det ikke helt ny moderne men de har veldig moderne behandlings metoder for det og de er veldig flinke, flinke til å snakke engelsk også. Jeg lå i en time med munnen åpen for å få den behandlingen jeg hadde bestilt og det var rimelig ubehagelig, ikke vondt men slitsomt å ha diverse ting inne i munnen din for å holde den åpen. Enkelte ganger kunne man også oppleve litt ising i tennene og det er heller ikke direkte behagelig. Men veldig fornøy med arbeidet han gjorde og jeg så med en gang at tennene mine hadde blitt en liten tone hvitere. Ubehagelig skulle det bli resten av dagen og dagen etter, denne isingen gir seg nemlig ikke med det første og man skal heller ikke drikke, rødvin, cola eller annen drikke med farge, det gjaldt også mat, og man kan ikke røyke, alt dette de neste 48 timene:(  Dette må bare kureres med litt shopping, og det er ikke lange veien til første shopping senter fra tannlegen, det ligger så og si rett over gaten og heter Terminal 21, der er alt av merkeklær ekte så prisene er jo ikke som på markedene. Etter et lite besøk der bar det videre til mitt favoritt senter MBK. Kort togtur fra Terminal 21.

Etter en lang dag med shopping tenkte vi å spise middag i Khao San Road og se på livet der. Dette er en skikelig backpacker gate så her finner man alle type mennesker, billige hoteller og billig mat og drikke, samt billig shopping (ikke den beste kvaliteten da). Det er ikke en stor/lang gate og med mange mennesker blir det ofte ganske trangt og litt slitsom å være der. Men jeg synes det er en opplevelse man burde få med seg.

Maten man finner i denne gata er alt fra restaurant mat til "tradisjonell" thai mat, hvis du tør så kan du godt få både stekte biller, kakelakker eller mark. Jeg har tilgode å smake på dette:)

Må innrømme at jeg ikke har sett de lengste køene foran disse matvognene, nei jeg tar heller å spiser litt spagetti med mishroom, he he, ja det står mye rart i mange av disse menyene.

Vi hadde ikke så mange dager i Bangkok så vi valgte å bruke de til shopping. Er man ikke så glad i shopping er det mange andre ting man kan gjøre i Bangkok også, floating market er en veldig populær ting blant turistene. Man har flere forskjellige floating markets å velge mellom så f.eks Tha Kha og Amphawa, som ikke er de aller største men de med litt  mindre turister eller man kan dra på Damnoen Saduak som er litt mer kjent og litt større. Alt dette ligger bitte litte gran utenfor selve byen og vil du bare gjøre noe som er så og si midt i sentrum kan man dra til diverse templer og Buddha statuer. Noen av de mest kjente templene i Bangkok er Wat Traimit, hvor du akn finne en 3 meter høy Buddha i gull, Wat Pho hvor du kan se den velkjente Reclining Buddha og en tradisjonell massasje skole eller man kan dra til Wat Benjabophit som er kjent for sin elegante, hvite marmor fasade. Det er også mulig å kombinere et besøk her med Grand Palace, som ligger midt i hjertet av Bangkok og består av flere spektakulære bygninger som også i dag brukes til flere offisielle eventer.

Men som sagt så brukte vi tiden vår på shopping og vi var også innom Discovery, det er et kjøpesenter som ligger rett ved siden av MBK, og her er det også ekte merkevarer man kan få tak i. Er absolutt verdt et besøk hvis du ser etter skikkelige merkevarer, du kan være sikker på at det er the real deal du får her. Tror ikke jeg kjøpte noe der denne gangen, men jeg fikk jo tatt noen veldig fine bilder;)

Ja dette er så klart reklame for et helt eget voks museum som de har på senteret. Vi var ikke innom der, men det kan sikkert være litt gøy for voksdokken av Britney var veldig bra. Ser mye bedre ut i virkeligheten en på bilde (voksdokken ja).

.Etter fire dager i Bangkok var det på tide å pakke kofferten og komme seg hjemover. Fant ut at vi måtte ha litt god tid på pakkingen da vi for lengst hadde skjønt at det aldri i verden ville bli plass til alt. Det var en god tanke, for slik så det ut på senga vår, og det var bare ting vi hadde kjøpt i Bangkok!!!!

Hadde jo så klart kjøpt oss hver vår trille bag/koffert på MBK siden vi visste at alt sammen ikke ville få plass i kofferten vi hadde hatt med oss hjemme fra. Og selv om baggen var billig kostet det 6000 THB altså litt over 1200 norske kroner og få sjekket den inn. Visste også på forhånd at det koster å ha med seg ekstra baggasje, altså mer enn det som er inkludert i billett prisen. Men alt i alt, så er det ganske billig å shoppe i Thailand så jeg tror jeg "sparte" penger på det uansett. Hvis man kan si sparte da;)